Horvátország - 2004
Családi nyaralás - rádióval

Még februárban, a báli szezon derekán került megrendezésre Dunaújvárosban a helyi Szerb – Horvát Kisebbségi Önkormányzat szokásos estélye, ahova több „külsőst” is meginvitáltak, köztük Tomit (HA4DX) is. A jeles eseményen több szerb és horvát testvérváros küldöttsége, valamint Szerbiában és Horvátországban működő magyar kisebbségi szervezetek képviselői is jelen voltak. A vacsora közben kialakult beszélgetés során kiderült, hogy a rijekai magyar kisebbség vezetőjének csinos kis nyaralója van a Krk szigeten, amit a jókedvű asztaltársaság azonnal le is foglalt egy tíznapos időszakra. Tomi azonnal felvetette egy közös családi nyaralás lehetőségét Lacinak (HA0HW), aki rövid egyeztetés után –igaz, nem teljes családi egyetértéssel HI!- elfogadta az ötletet.
Májusi görögországi expedíciós kirándulásunkról hazatérve úgy búcsúztunk Lacival egymástól, hogy egy pár hét múlva ismét találkozunk. Augusztus elejére –több változatot követően- kialakult Laci részéről is hogy ki utazik, így augusztus elsején be is gördült a Szabó Család vadonatúj Skoda Octavia –ja Rácalmásra Tomi QTH-jára. A szokásos átcsomagolást és az autókba történő bepakolást követően hamar eltelt az éjszaka, és másodikán a kora reggeli órákban már a dunaújvárosi MOL kútnál vártuk a többi útitársunkat. Hamarosan be is futottak a többiek, így üdvözlést és az egymásnak eddig ismeretlen családtagok kölcsönös bemutatkozását követően jókedvűen indultunk el a 650 km-es útra. A négy család négy autóból álló konvoja Tomi vezetésével haladt. Nagykanizsánál reggeli a „Meki”-ben, aztán tankolás és hamarosan elértük a horvát határt Letenyénél.

A határátlépés pillanatokig tartott, köszönhetően az Európai Uniós tagságunknak is. A horvát úthálózat sokkal különb (jobb) minőségű mint a hazai. Modern, gyönyörű kivitelezésű autópályán, jó tempóban haladtunk. Néhány szükségszerű megállás az autópályán a fizetőkapuknál, ahol ellenőriztük a többi autó meglétét, és a kora délutáni órákban szemünk elé tárult a csillogó Adria.
A Krk szigetet a Krk hídon át lehet a legegyszerűbben megközelíteni. Igaz, a híd is fizetős (15 EUR / személyautó), de mégis gyorsabb mint egy kompolás. A nyaralóról kapott ismertető térképét követve minden probléma nélkül megtaláltuk a Silo nevű településen a szóbeli elbeszélésnek és a kapott fényképeknek megfelelő villát. A házigazda várt már minket, így gyors beköltözést követően röviden tájékoztatta a vendégeit a helyi jellegzetességekről, szokásokról.
Ezt az alkalmat ragadtuk meg, hogy tájékoztassuk, mi nem a szokásos „strandrajárós” turisták vagyunk. Reakciója kicsit meglepett minket, miszerint az Ő ismeretei szerint már voltak Krk szigeten „rádióamatőrök” akik miatt rendőri intézkedés történt illegális tevékenység miatt, illetve aggodalmát fejezte ki, hogy ezt a tevékenységet nem kell-e bejelenteni valahol, illetve nem mulasztunk–e el esetleg valamilyen ezzel járó díjfizetési kötelezettséget? Miután tájékoztattuk hogy aggodalma alaptalan, bemutattuk a CEPT-1 rádióamatőr engedélyeinket, illetve a korábbi „kirándulásaink” QSL lapjait, fényképeket az antenna telepítéseink „változatosságáról”, megnyugodott és később már csak érdeklődéssel kísérte tevékenységünket.
A villa az egyik legszebb öböl felett húzódó dombon helyezkedett el, gyönyörű kilátást biztosított a tengerre. A környéken ez volt az egyetlen olyan ház, ami adottságai révén biztosította reggelizés közben a tenger látványában való gyönyörködés lehetőségét. Maga a villa egy háromszintes épület, amely szervesen illeszkedett a meredek domboldalba. A legalsó és a középső szinthez tartozó teraszok a domboldalban kialakított tereplépcsőkön bekerített gondozott, parkosított területtel is rendelkeztek, míg a legfelső szinten egy körpanorámás terasz biztosított hihetetlen kilátást. Felhasználva a szintek közötti eltolásokat, a legfelső teraszra telepítettük a DunaX GPW3B típusú háromsávos WARC vertikált. A középső szinten került elhelyezésre egy monoband pecabot vertikál 40 méterre. A legalsó és a középső terasz parkosított területe felett ideális magasságban sikerült telepítenünk 40/20 méterre egy kétsávos dipólt úgy, hogy a két sáv vezetékei szinte derékszögben keresztezték egymást. Az így kialakított antennarendszer végeit a középső szint teraszán helyeztük el, ahonnan a két szomszédos apartmanban kialakított „adószobák” –ba tetszőlegesen beadhattuk a kívánt antennát egy-egy „Patch-kábel” segítségével.
Az mi két apartmanunk a középső szinten egymás mellett helyezkedett el. A kisebb mindössze egy szobából, egy fürdőből és egy előtérből állt, amiben a konyhasarok is helyet kapott. A másik két hálószobából, egy óriási nappaliból, egy fürdőből és egy jól felszerelt konyhából állt. Mindehhez egy óriási közös terasz tartozott. Rövid idő alatt kialakult, hogy a kisebb apartmant, no és persze a nagyobbik hálószobáit csak aludni használtuk, és a teraszon, illetve a nagyobb nappaliban töltöttük a legtöbb időt.
Mivel a terjedés nem kényeztetett el minket, napközben általában nem sokat ültünk a készülék mellett, inkább csak egy-egy órán keresztül teszteltük a sávokat. Így maradt időnk az antenna telepítéséhez fel nem használt pecabotok eredeti funkcióját kihasználva horgászni is. Az eredmény ugyanolyan siralmas volt, mint a nappali dx-elés. HI! Az éjszakák valamivel jobb eredményt hoztak, de elmaradtak a nagyobb pileupok. Naponta többször lesétáltunk a strandra - ami mindössze 100 méterre volt a villától – és megmártóztunk a kristálytiszta vízben. Többi útitársunkkal közösen ellátogattunk Opatijába és Rijekába, illetve több kirándulást is tettünk a szigeten belül. Krk sziget „fővárosa” Krk város. Nyüzsgő élet és sok látnivaló jellemzi. Itt különösen a középkori óvárost és a kikötőt érdemes felkeresni. Jártunk cseppkőbarlangban, kipróbáltuk az egyik tengeri strandon azt a gyógyhatású(?) iszappakolást, amitől mindenki négerré változott átmenetileg. Ellátogattunk a Baska nevű városkába, aminek a strandján úgy éreztük magunkat mintha a francia riviérán lennénk.
Összességében ez a kirándulás inkább teljesítette a családi nyaralással szembeni elvárásokat mint egy rádióamatőr expedícióét, de mégis érdemes volt magunkkal vinnünk a rádiót, hiszen a tíz nap alatt így is mintegy 3000 összeköttetést sikerült naplóznunk.

73! DE Laci (9A/HA0HW) & Tomi (9A/HA4DX)