Tasszoszi kirándulás, bulgáriai kitérovel

Elozmények

Még javában benne voltunk a télben, amikor Tomi (HA4DX) felhívott telefonon, hogy el kellene gondolkodnunk egy jó kis dx-expedíción. Gyorsan tisztáztuk, hogy valami görög szigetre kellene menni, mert ott meleg van, kék tenger, ouzó, barátságos emberek, meg egyébként is már legalább 3 éve nem voltunk Görög Földön. Gézát (HA4XG) is bekapcsoltuk a konferencia-beszélgetésbe, o is nagyon támogatta az ötletet.
Kutakodtunk az interneten, de a hazai utazási irodáknak még nem volt kész az idei program ajánlatuk.
Hova menjünk?
Én rögtön Tasszoszt ajánlottam, két okból is.
1., Öt-hat évvel ezelott már voltam ott egy családi nyaralás alkalmából ( majd 6 ezer QSO-t csináltam 2 hét alatt, mint SV8/HA0HW/p ), és az akkori kellemes benyomások máig élnek bennem.
2., A 2000-es évben végrehajtott IOTA revízió során a sziget új referencia számot kapott, EU-049-bol EU-174 lett. Az eltelt pár évben komolyabb aktivitás nem volt a szigetrol, tehát biztosnak látszik az érdeklodés.
Tomi megnyitott egy zártköru internetes levelezolistát számunkra, így gyors és olcsó kapcsolattartásra, információcserére nyílt lehetoségünk.
Február közepén több utazási irodát is felkerestem, de tasszoszi út vagy egyáltalán nem szerepelt a terveikben, vagy még nem voltak készen az ajánlatok.
Így hát Géza az internetet bogarászta, de most már nem a hazai utazási irodák lapjait kereste fel, hanem a Görög Turisztikai Hivatal honlapjáról kiindulva, eredeti görög ajánlatokat keresett.
Közben arra gondoltunk, hogy több esélyessé kell tenni a dolgot, több szigetre és több idopontra is megkérjük az adóengedélyeket, sohasem lehet tudni, mi jöhet közbe. (munkahelyi, családi elfoglaltság, utazási akadály stb.)
Március 1-én faxon elküldtem az adóengedély kérelmünket a Görög Szállítási és Távközlési Minisztérium rádiófrekvenciákkal és engedélyezéssel foglalkozó osztályára. Alig hittem a szememnek, amikor 3 (HÁROM!) nap múlva, szintén faxon megérkezett az adóengedélyünk másolata, melyben az igényelt speciális J45, J48 és J49-es prefixek használatát engedélyezték számunkra 2004 májusa és októbere között. Természetesen néhány nappal késobb az eredeti okiratot is megkaptuk postai úton.
"Felbátorodva" a hihetetlenül gyors és pozitív hozzáállást tanúsító ügyintézésen, Géza javaslatára bevettük a terveinkbe egy rövid ideju trákiai, SV7-es rádiózást is. Újabb kérvényt faxoltam a görög minisztériumba, melyben a J47-es prefixek használatát is kértük. Itt valami homokszem kerülhetett a gépezetbe, mert csak 1 hét után jött az újabb engedély..... Hi!
Míg én a görög hivatallal - és ezt most abszolút pozitív jelzonek szánom! - leveleztem, Tomi és Géza jó néhány e-mailt és faxot küldött különbözo tasszoszi és trákiai apartman tulajdonos címére, érdeklodve a bérleti feltételekrol, különös tekintettel a májusi, - üdülési szempontból korainak mondható - idopontra.
Tettünk egy utolsó kísérletet a tasszoszi út lehetoségével kecsegteto magyar utazási irodánál is - sikertelenül. Március közepére kiderült, hogy csak május 28-án indítják az elso charter járatot a szigetre utazni vágyók számára, ami nekünk kissé késoinek tunt.
Így hát néhány e-mail váltás után Niko-val állapodott meg Géza: 1 hétre kibéreljük a sziget észak-nyugati oldalán, a tengerparton található Scala Rachoniban lévo egyik apartman házának emeleti "lakosztályát". A visszaútra tervezett SV7-es QTH-t is sikerült kiválasztanunk, itt faxon rendezte Tomi a foglalást.
Már szinte rutinszeruen alakult ki, hogy ki mit hoz, milyen berendezést, antennát, milyen egyéb feladatokat lát el az utazás elott, illetve alatt. Azt hamar eldöntöttük, hogy élelmiszert, üdítot, sört csak annyit viszünk amennyi az útra kell, hiszen mindent lehet kapni ott is, és az árakban sincs jelentos eltérés.
Internetes levelezo listákon "tanultuk" az utat. Mivel autóval megyünk, szerettük volna a legkedvezobb útvonalat kiválasztani. A számítógépes útvonaltervezo programok több variációt is felajánlottak, attól függoen, hogy távolság minimalizálásra, gyors haladásra, költségtakarékos (autópálya díjak!) utazásra kértük az eredményt. Megfelelonek látszott a HA-YU-Z3-SV útvonal, de ezt hamar elvetettük, amikor az is kiderült, hogy Macedónián csak vízum birtokában tudunk átutazni. Azután ott volt a HA-YU-LZ-SV változat, ami ugyan kissé hosszabb, a bulgár utak minoségérol sem csak a jókat hallottuk. Az egyik portálon azt olvastuk, hogy Szerbiában lépten-nyomon rendorök állítják meg a külföldi autósokat - a H betus rendszámokat különösen kedvelik...-, és vagy hivatalos büntetés, vagy némi zsebpénz átadása nélkül nehezen jut tovább az utazó.
Közben a valószínuleg érintendo országok rádióamator szövetségeinek, az IARU honlapján található e-mail címeire leveleket küldtem, érdeklodve, hogy van-e valami speciális szabály, törvény, rendelet melyek eloírásait be kell tartani, ha rádió adóvevoket szállítunk át az adott országon? Elsonek és egyedülinek YT1AD Hrane (pár napja jött haza a csendes óceániai expedíciójáról...) hívott fel telefonon, és elmondta, hogy Szerbiába nyugodtan be lehet hozni a berendezéseket, csak a határon készítsünk egy listát róluk, pecsételtessük le belépéskor, majd kilépéskor is.
Visszatérve az utazás lehetséges viszontagságaihoz, alternatív lehetoségként HA-YO-LZ-SV útvonalban is gondolkodtunk. Kikértük Pali, YO5BRZ véleményét is ezzel kapcsolatban, különös tekintettel a Dunán való átkelés helyére. Nos ez sem volt igazán biztató. Vagy a Vaskapunál tudunk átmenni a Dunán, de akkor megint Szerbiában vagyunk, vagy Dzsurdzsunál, ami meg már nagyon messze van és nagy kerülot jelentene. A ketto között nincs híd, valahol egy komp közlekedik, aminek rapszodikus a "menetrendje", idoben (?) ott kell lenni, hogy felférjen az autó is....
Újra a szerb utat kezdtük vizsgálni. Véleményt kértünk a Szabadkai Magyar Konzulátustól (YU9VK/HA7VK...), mennyire igazak a zaklatásokról szóló hírek? Némileg megnyugodtunk a válaszon: ha szabályosan közlekedünk, betartunk minden sebességkorlátozást, kicsi a valószínusége, hogy bajba kerüljünk.
Kamionosokkal, autóbuszvezetokkel beszéltünk, hogy pontos képet kapjunk a kb. 1000 km-es út minoségérol, és megtételének idoigényérol. Általában 15-16 óráról beszéltek (a 3 határátlépést is beleszámítva) meg változó minoségu utakról.
Ekkor jött Tomi nagyszeru ötlete. Tegyük meg az utat 2 részletben. Elso nap menjünk el Szófiáig, aludjunk ott, majd reggel, nem is túl korán indulva irány Görögország. Tetszett a dolog, hiszen egyikünk sem járt még Szófiában. Rögtön a régebbi expedícióink LOG-jait, és a talált hívójelek alapján LZ1-es amatorök honlapjait böngésztük, ki tudna nekünk segíteni a szállás ajánlásban, foglalásban? Tominak sikerült egybol kiszúrnia LZ1PJ, Ivan-t. Gyors levélváltás, szívesen segít, amiben csak tud. Foglal nekünk szállást, ha konkretizáljuk az idopontot, és megadjuk a paramétereket. Olyan szállást kerestünk, amit könnyen meg lehet találni és az ára sem túl magas.
Ivan a levélváltásunkat követoen azonnal megnyugtatott bennünket, hogy minden rendben lesz, bízzunk benne és nyugodtan szervezzük az expedíciót. Az utazás elott egy héttel jelezte, hogy a szállás rendben van, és természetesen egy rövid beszélgetésre is rá fog érni amíg Szófiában tartózkodunk.


Az út.

Már egész héten szabadságon voltam, szerettem volna minden technikai eszközt átvizsgálni, elokészíteni. A terv csak terv maradt. Még csütörtök reggel is be kellett mennem a "céghez". Ezzel egyébként az expedíció másik két résztvevoje is így volt, ezért aztán az indulás elotti napok nagyon pörgosre sikerültek. Szerencsére a korábbi közös kirándulások során megszerzett rutin, egymás ismerete átlendített bennünket a nehézségeken.
Egy igen gyors pakolás után csak 14 MEZ-kor tudtam elindulni Rácalmásra Tomiékhoz. A célhoz közeledve bekanyarodtam Kisapostagra a HA4XG QTH-ra, Gézát és a csomagokat felvéve, negyed óra múlva HA4DX-nél landoltunk. Nagyszeru vacsora, a dolgaink átválogatása -felesleges bármibol is 3 db-ot vinni... Hi!- bepakolás az autóba. Gyors alvás.
Reggel nem túl korán indultunk, azt terveztük, hogy 6 órakor érkezünk a határra.

A szerb-magyar határt átlépve egybol kellemetlenül éreztük magunkat. Elobb senki sem találta magát illetékesnek a rádióink "beengedése" ügyében, majd kerek-perec kijelentették, hogy Szerbiába rádió adóvevoket nem lehet "bevinni". Sanyi, YU9VK és a szerb nyelven is megírt nyilatkozatunk hatására végül is kaptunk pecsétet a papírjainkra, de a lelkünkre kötötték, hogy "ki ne merjük nyitni a táskákat, pláne be ne merjük kapcsolni a rádiókat YU területen, és feltétlenül kivigyük az országból a másik oldalon"....
Rövid látogatást tettünk YU9VK szabadkai QTH-ján, és már mentünk is tovább. A bácskai táj olyan mintha az Alföldön járnánk, a házak, a falvak, de még maga Szabadka is -ha nem lennének ciril betus feliratok (is)- elmenne egy békési látképnek. A szerb utak nagyon változatosak, mármint a minoségük. Mindenütt rendorök állnak (modern nyugati autóik mellett) és radaroznak. Kiváló minoségu autóutakon is kiraknak 60-40-20 km-es sebességkorlátozó táblákat és 1 km múlva, lesbol mérnek..... Rendkívül nagy segítségünkre volt egy, az internetrol letöltött, szinte "tábla-gödör" szinten részletes útleírás, melynek javaslatait betartva minden atrocitás nélkül megúsztuk az utat.
A YU/LZ határon viszonylag gyorsan átjutottunk, lepecsételtettük a rádiók "kivitelérol" szóló igazolást. Kicsit meglepodtünk amikor a bolgár útlevélkezelo hölgy magyarul kérte a zöldkártyát és az autó iratait illetve a használatra jogosító meghatalmazást .... Irány Szófia. A határ és a bolgár fováros közti úton több a kátyú mint az ép felület. Itt nem a táblák miatt kellett 60-as tempóval haladni. (SRI) Kellemes meglepetésként hatott, hogy Bulgária nem azt a balkáni-képet mutatta amit vártunk. Mindenfelé építkezések, ápolt házak, kertek. (bolgár kertészet?) Az utak mentén minden olyan nyugati cég telephelye, kirendeltsége megtalálható, ami egész Európában! (pl. OMV, Shell, stb. benzinkutak, a nyugati kiépítettséggel azonos minoségben, megjelenésben, tisztaságban és nagyon udvarias, barátságos kiszolgálással) De láttunk METRO és TESCO áruházat Lindab, YTONG és Bramach, valamint Bosch üzleteket. Sorolhatnám tovább, ha most eszembe jutnának az egyébként jól ismert márkák.... Hi! Szófiában csont nélkül megtaláltuk a szállodánkat, ami tulajdonképpen egy kis magán panzió volt a Vitosa hegy lábánál, Szófia egyik külso, elokelobb kerületében. ( rögtön elneveztük Szófia Rózsa-dombjának ) A fovárosra még inkább jellemzo a nagyütemu fejlesztés, szép házak vannak mindenfelé, ápolt emberek, és gyakorlatilag csak modern, nyugati autókkal találkoztunk. A szállodánk mellett kb. 100 méterre felfedeztünk egy 6 elemes 3 sávos Yagit, mondtuk is: "jó helyen vagyunk"... Hi! A megbeszélt idopontban megérkeztek a bolgár barátaink, Iván - LZ1PJ vezetésével. O intézte a szállásfoglalásunkat, és más dolgokban is segített. A szokásos hazai szilva és a bolgár szliva folyékony változatának megkóstolása után átmentünk egy közeli étterembe vacsorázni, és ott folytatni a "druzsbázást". Egy modern, a fiatalok által felkapott 3 szintes (plusz kert helyiség) szórakozó helyen találtuk magunkat. Kicsit várni kellett mire szabad asztalt tudtak nekünk keríteni, így aztán volt idonk a szép bolgár lányok "megszemlézésére" is.... Hi! A társaságban volt még Ivó - LZ4BU és Panayot - LZ1US aki mellesleg a Bolgár Rádióamator Szövetség elnöke, az IARU 1 Intézo Bizottságának tagja. Nagyon jó hangulatban teltek az órák, és éjfél is elmúlt, amikor hazakísértek bennünket a szállásunkig. Reggel dél felé vettük az irányt és nagy örömünkre európai minoségu autópályán haladtunk a görög határ felé. A szófiából kivezeto kb. 50 km-es szakaszt most építik át. Hatalmas föld, pontosabban szikla munkák folynak. Változatos, hegyvidéki tájon haladtunk, szikrázó napsütésben. Következett az LZ/SV határ.
A határátlépésnek érdekes koerográfiája van. Igaz itt segítséget kaptunk egy bolgár rendszámú autó vezetojétol, aki eredetileg mögöttünk állt a sorban, majd kiszállt és elore ment. Én is utána mentem megnézni, miért nem halad a sor. Egyszeruen állt az ügyintézés. Visszafelé mondott valamit bolgárul, én visszakérdeztem angolul, és o tökéletes angolsággal mondta, hogy figyeljük és menjünk utána. Kikerültük a sort, beálltunk az útlevél ellenorzo pont elé, kiszálltunk, mármint o is és én is. Az ablakon beadtam a három útlevelet, még elkérték a zöldkártyát, adtak egy kártyát, melyen egy 3-as szám volt. (3 útlevelet kezeltek) Visszaültünk az autókba, 50 méterrel arrébb, még bolgár területen leadtuk a 3-as kártyát, jelezve, hogy hárman léptük át a határt, és már Görögországban voltunk, mivel a görögök csak ránéztek az autóra és intettek, hogy menjünk. Na persze, hiszen itt már itthon voltunk, mármint az Európai Unióban! A görög oldalon megállunk ebédelni, a bolgárok is. Oda kiáltotta a "fickó", egy sört o is megérdemelne a segítségért. Már csak poénból is viszek neki egy hazait, nagyon szabadkozik, mondja, hogy nem gondolta komolyan. A felesége is tettetett méltatlankodással mondja: ne a férjének adjam, hiszen o vezet, adjam inkább neki. Jót nevetünk a dolgon, úgy érezzük megint tettünk valamit a bolgár-magyar barátság ápolásáért. (Hi!)
Azért a tanulságot levontuk: szemfülesnek kell lenni, ha nem akar az ember órákig ácsorogni. Ja, és persze kilépéskor is "levettek" a bulgárok az utasoktól néhány eurót, gépkocsi fertotlenítés címen.... (Hi!)
A görög táj lassan a korábbról ismert alakját mutatja, jók az utak, mi meg jól érezzük magunkat. Megállunk az elso magaslaton, ahol a tenger a szemünk elé kerül; alattunk zsong az élet Kavalában. Keramoti kikötojébol indul a komp, nem sok utas és autó volt rajta, hiába még nem indult be a szezon. Kiszállás, irány Skala Rachoni, a tengerparti kis üdülofalu.

J48

Nagy örömünkre a mi apartman házunk valóban a tengerparton van, a közelben sehol másik ház, nincs zajongó disco, étterem és motorokkal száguldozó orült fiatalok. Mindez egy legalább 100 éves oliva erdo közepén. Ráadásul a lapos tetobol jókora betonvasak állnak ki (görög szokásoknak megfeleloen.... Hi!), úgyhogy máris telepítjük az antennákat. A házigazdánk, Niko (Nikosz) és a felesége nagyon barátságos és segítokész. Péntek délután - terveinknek megfeleloen - már rádiózunk is.
J48-ak vagyunk! (Hi!)
A sávok csendesek, jól hallanak bennünket, örülünk. Három állomás, IC-706 RH-ra és 2 méterre, TS-450SAT, FT-840, 80 méteres Inverted Vee, pecabot monoband Gp 40 méterre, 20 m-es pecabot Gp, DunaX Gp a WARC sávokra és egy 8 elemes Yagi 2 méterre, valamint computerek muködnek az állomásainkon. Szóval indulhat a "termelés".
Napközben kirándulunk, nézelodünk, de az éjszakákat végig dolgozzuk. Elmentünk az évekkel ezelotti QTH-mra, megnézni mi változott? Készítünk néhány fotót az itthon maradt családtagok szívét fájdítandó. Pár perc múlva a háziasszony (aki egyébiránt belga !) jön elo és kérdezi, miért fényképezzük a házat. Alig kezdem mondani, hogy én már nyaraltam itt, már félbe is szakít, ja, persze a rádióamator. Úgy látszik igencsak maradandó emléket hagyunk magunk után a különc "nyaralási szokásainkkal"... (Hi!)
Mindhármunknak tetszenek a pile-up-ok. Tomi többször kísérletet tett 80 méteren a magyar kör QSO-k "kibillentésére", de eredménytelenül. CQ-jaira is csak az igazán szemfülesek válaszoltak (S7-S9-es riporttal!), pedig a Pannon listán, és a sávokban is propagáltuk a 80 m-es idopontot.
Géza reggelente, délelottönként kitartó kísérleteket folytatott 2m-en meteorscatteres partnerekkel, WSJT módban. A KN20gr kocka nagyon kapós lett, sokan kértek idopont egyeztetést telefonon... Nem csoda, 9.-ik a legkeresettebb európai kockák között!
Az elore egyeztetett 10 skedbol végül 5 komplett összeköttetés lett, az alábbi állomásokkal:

HA3UU JN96jo 27/27 800 km 9B 5p 160msec S7
HA5LV JN97 27/27 850 km 4B 3p 140msec S3
DL8EBW JO31nf 27/27 1776 km 6B 5p 120msec S5
DF7KF JO30 38/27 1888 km MniB mnip 11sec S9+20 dB !
PE1AHX JO21os 27/27 1921 km !!! 8B 5p 880msec S8 580msec S9

Sajnos Es terjedést nem tapasztaltunk, pedig a számunkra nem engedélyezett 50 MHz-en ( Görögországban csak az "oslakos" amatoröknek engedélyezik, külföldieknek nem! ), szinte minden nap hallható volt Es terjedéssel Európa nagy része. Tropóval sikerült hét LZ, két SV7-es és a legmesszebbi YO3FFF/p volt a KN24-bol Bukarestbol.
Mindezen összeköttetések egy IC 706-os alaprádióval ( tnx HG4GHJ ), 60-65 Watt kimenovel ( DLA 80H eloerosítos végfok - tnx HA4GBG ) és egy "ultrakönnyu", a kocsi tetoboxának megfeleloen darabolt 8 elemes, 4,4m hosszú DK7ZB - féle Yagi. (természetesen az indulás elotti este lett készen. Hi) segítségével sikerültek. Sajnos a meteoros kísérletek alatt le kellett állni a rövidhullámú munkával a zavarások elkerülése érdekében, így több kísérletre nem kerülhetett sor. A késobbiekben érdemes lenne erre a kiváló QTH-ra az augusztusi Perseidák rajra egy URH-s expedíciót szervezni, komolyabb felszereléssel.

Néha bosszankodunk. Rendszeresen adjuk a hívójeleinket, a QTH, IOTA, QSL manager információkat, mégis állandóan vannak olyanok, akik nem képesek 3-4 (igen gyors!) összeköttetést végigvárni, türelmetlenül kérdezgetnek. A rosszabbjai nem elégednek meg az alap információkkal, nekik feltétlen tudni kell a földrajzi koordinátát, az operátor nevét és életkorát, az adó teljesítményt stb. Minimális közösségi érzés sincs bennük, nem zavarja oket, hogy közben tucatnyian várnak a frekvencián egy új prefix, vagy IOTA pont begyujtésének lehetoségére. Az sem volt ritka, hogy ellentétes köszönést adtak az ellenállomások, mivel sokan valahova a karib-térségbe helyezik fejben a J4-es prefixet. Errol egyébként néhány állomást nem is sikerült lebeszélnünk (Hi).
Menetrendszeruen megérkezett az az SP6-os állomás, akit már évek óta jól ismerünk. Megáll a Dx állomás frekvenciáján, komótosan, több perc alatt (!!) lehangolja az adóját, majd amikor mindent jónak gondol, vételre sem kapcsolva elkezdi hívni az állomást.....
Szinte "hallható" néhány magyar állomás részérol a koppanás ahogy az álluk leesik, amikor "SZIA" -val és "SOK SIKERT" -el fuszerezzük az amúgy gyors QSO-t. Ok nem értesültek róla elozetesen, hogy magyar csapat rádiózik J4 -bol. (Hi!)

Az eredmény, kb. 7 napos operáció alatt 11 ezer QSO, rengeteg DX, 5 db komplett meteorscatteres QSO, 400 db BPSK31-es összeköttetés.

Az 1 hét gyorsan eltelt, már megint péntek van. Egy kiadós reggeli után bontás, csomagolás, na csak úgy ímmel-ámmal, hiszen pár óra múlva ismét telepíteni kell a J47-es QTH-n.

J47

Újabb kompolás, kiszállunk az autóból a keramoti-i kikötotol talán 200 méterre lévo, elore lefoglalt apartman háznál, de senkit sem találunk. Végre elokerül egy albán takarítóno és egy festo, aki "csak" németül ért, de ezt az akadályt is leküzdjük.... (Hi!) Hívja telefonon a tulajt, a feleség pár perc múlva meg is érkezett és azt mondja, hogy szombatra vártak bennünket. Mutatjuk a faxos visszaigazolását, a pénteki dátummal. Na, akkor nem gyozött elnézést kérni. Gyorsan kinyittatta nekünk az egyik ház teljes emeleti lakosztályát (2 hálószoba, 2 fürdoszoba, konyha, nappali és jó nagy erkélyek. Mindez csodálatos környezetben, modern, kiváló minoségu kivitelben. (sajnos betonvas nélküli, cseréptetovel.... Hi!) Kezdodik az antennázás. Itt a WARC-os GP helyett a szintén DunaX "márkájú" 14/21/28 MHz-es ágaskodik az egyik erkélyrol, a további antennák azonosak a J48-as QTH-n telepítettekkel. Bekapcsolunk, és akkor leginkább sírni lett volna kedvünk; S7, S9-es zaj minden sávon. Kicsit még reménykedünk, hátha estére megszunik, kikapcsolnak valahol valamit. Hát nem szunt meg! Így kínlódtuk végig a WPX versenyt, kínkeservesen csináltunk 3000 QSO-t. A közelben, talán 150 m-re volt egy 20kV-os energia elosztó telep, rengeteg megszakítóval. Valószínuleg innen jött az eros hálózati zavar. (Hiába, az internetes ajánlóból ezt nem lehetett tudni....) Hétfon a házigazdánk által feltálalt reggeli után bontás, csomagolás - most már nagyobb gonddal! - és dél körül újra úton vagyunk.


Úton hazafelé.

Jól haladtunk, igaz nem kellett nagyon sietnünk, csak Szófiáig megyünk. Ivan megint lefoglalta a már bevált szállást. A tulajdonos hölgy is örült nekünk, mondta rendes emberek vagyunk, mert "nem dohányoztuk tele a szobákat", ezért aztán sütött nekünk finom édes süteményt! A "szokásos" étteremben Ivo várt bennünket. Ivan elment a korábban általam lefényképezett Yagi tulajdonosához Rumen-hez, LZ1MS-hez, meginvitálni egy kis beszélgetésre. Ot jobban ismerjük, mint V31LZ, Belizben lakik, és igen aktív a reggeli órákban 7, 10 és 14 MHz-en CW-n. Közben mi vacsorát és finom bolgár söröket rendeltünk. Jött Ivan, mondja: nem biztos, hogy el tud jönni Rumen, a fiát - aki mellesleg LZ3RZ - kell még ma este visszavinnie a laktanyába, merthogy katona,. Beszélgetünk, iszogatunk, amikor egy magas, joviális úriember lép be az étterembe és egyenesen az asztalunkhoz tart. Bemutatkozik, o Rumen. Beszélgetünk Belizrol, a DX életrol, antennákról, rádiókról, a QSL küldési szokásokról. A bulgár srácok kicsit visszahúzódnak, (gondoljuk) hagynak érvényesülni bennünket. Kb. 20 perc múlva elnézést kér Rumen, de mennie kell, vinni kell a fiút.
Elbúcsúzunk, újabb sört rendelünk. Ekkor kérdezi Ivó, tudjuk-e ki a Rumen? De már mondja is a választ: A Szófiai Közgazdaságtudományi Egyetem professzora, egyetemi tanár a Chichagói Egyetemen, Cipruson, a belizi Galen Egyetem professzora, Miniszterelnök Helyettes, és Gazdasági Miniszter volt a Bolgár Kormányban a 90-es évek második felében. 4 évig volt a Bolgár Rádióamator Szövetség Elnöke, mielott külföldre ment dolgozni. Mellesleg sokszoros távírász bajnok, hazai és nemzetközi versenyeken. Na, így már értheto a visszafogottság a fiúk részérol. Közben Ivan is elköszön, éjszakai muszakos, légi irányító-forgalomszervezo.
Sasho - LZ1FW érkezik. Jó a hangulat. Hazajönnek velünk egy kis "cipporót" kóstolni. Házi pálinka, amit Niko-tól kaptunk még Tasszoszon. Képeket nézegettünk laptopon (1000 digitális képet készítettünk a 2 hét alatt.... Hi!) Beszélgetünk az LZ DX versenyrol, Sasho a kiértékeloje már évek óta. Lassan aludni kellene, itt az éjfél megint. A "gazdasszonytól" fél ötös ébresztot kérünk. Mi már hazai idoben gondolkodtunk, ezért aztán meglepetésként ér bennünket amikor fél négykor kelt fel bennünket. (Helyi idoben ez már fél öt volt....Hi!) Ha már így van, korán indulunk, hosszú út vár még ránk. No nem távolságban, csak idoben hosszú.

A már említett útleíró dokumentum és az út "ismeretének" segítségével különösebb gond nélkül vettük az akadályokat, szerencsésen hazaértünk.

Köszönjük az expedícióval kapcsolatos érdeklodést és az összeköttetéseket!

J47/48DX - Tomi (HA4DX), J47/48XG - Géza (HA4XG) közremuködésével lejegyezte:
J47/48HW - Laci - (HA0HW)