CN 8 WW - Marokkó
CQ WW DX SSB - 2000

HA 0 DU beszámolója

 

 

Szeptember 20-an reggel indultam Ferihegyrol a KLM amszterdami jarataval. A
taskamat tul nagynak talaltak, ezert nem tudtam kezipoggyaszkent felvinni a gepre, hanem fel kellett adni - egesz uton tort a frasz... Kulonosen azert, mert a tranzitban kiderult: a penztarcam is a taskaban maradt.

Igy aztan megerkeztem Amszterdam kituno Schipol nevu repterere, volt nalam 4000 forint, ezert majdnem 30 guldent kaptam volna, ha nem vonnak le belole 7,5-ot komissiokent. Dontenem kellett: bevonatozom a belvarasoba, vagy ebedelek. Ehes voltam... Igy aztan csendesen uldogeltem estig (brutto 12 orat) a repteren, amikor is vegre elindult a jarat Casablancaba.

Casablanca V. Mohamed nevu repteren (a V. NEM Vlagyimir) Joerg DL8WPX (YB1AQS, ZL7DK, VK9XY, S21XX, stb) vart, meg is erkeztem helyi ido szerint majdnem ejfelkor (a marokkoi ido egyenlo az UTC-vel). Kellemes szazhusz kilometert autoztunk, a sotetben nehany vargabetu utan csak megtalaltuk a Hotel Firdaous-t, kesobbi tetthelyunket.

Reggel tizig hagytak aludni (osszesen 5,5 orat) aztan irany a munka frontja. Elso napomon kb. 5 km koax- es egyeb kabelt mertem le, valogattam szet es cimkeztem fol. Este kozos vacsora a helyi amatorokkel, valami fantasztikusan finom halat ettunk, akkora darabot adtak, mint egy vekni kenyer.

Vasarnaptol harom napig Yagi telepites, este kabelforrasztas. A csapat egy helyi vallakozotol berelt negy darab 24 m magas racsos szerkezetu tornyot. Ezeken voltak ugyan kikotesek, azokat azonban lecsereltuk a nemetorszagbol hozott dioszigetelokkel tagolt kotelekre. Apropo hozott: a tavalyi CN8WW expediciohoz az anyagokat egy 24 labas kontenerben szallitottak a helyszinre, de az iden olyan becstelenul sokat kertek volna a kontener berletert, hogy a csapat inkabb vasarolt egy kamiont - igen egy
nyergesvontatot egy olyan potkocsival, ami valamikor lakokocsi lehetett - ebbol a berendezes nagyobbik reszet kidobtak, csak par beepitett szekreny maradt meg. Na ezzel a kamionnal hoztak le Marokkoba az iden a cuccot, ami nem volt keves.

A 7 MHz-es torony a tengerparton, egy 37 m-es szikla tetejen tronolt, amelynek labat mosta a tenger. Ennek tetejere egy 3 elemes KLM Yagi kerult, a derekara fix USA iranyba egy 2 elemes Cushcraft 40-2CD. Ezen kivul a tengerparton egy GP volt a harmadik adoantenna.

A szalloda mogott a "ketpupu" dombok egyiken a 20-15-10 meters tornyok alltak,
a masik (teljesen kopasz) dombra DK7YY es DL8OH segitsegevel 5 db Beverage antennat epitettunk. A talaj erosen koves, sziklas, ezert minden egyes tartokaro beasasa talajfurot es spec technikat igenyelt. Jellemzo a nehezsegekre, hogy a drotok kirakasa, a vegek kialakitasa es a kabelek (az USA Beverage 350 meter RG213 vegen volt) telepitese ket es fel napig tartott. De megerte, az antennak csodalatosan mukodtek az igen gyenge
vezetokepessegu talj folott 2,2 - 2,5 meterrel telepitve.

20 meterre a 24 meters torony tetejen egy 5 elemes forgathato XM520, alatta 16 meteren egy fix 5 elemes, mig egy 18 meteres kitolhato segedarbocon egy tovabbi forgathato 4 elemes HyGain Yagi. 

15 meterre a 24 m-es szinten forgathato S50S fele hosszu 5 elemes (egyesek szerint nem volt jo otlet, jobb lett volna harom egyforma antenna), 18 meteren fix 5 elemes XM515 EU/JA, 12 m-en fix 5 elemes XM515 USA.

10 meterre a 24 m-es szinten forgathato XM510, 20 meteren 4 ele 10-4CD fix EU/JA, 16 meteren fix 4 ele 10-40CD USA, 12 meteren fix 5 ele XM510 Del-Amerika/JA hosszu utra.

Ezen kivul a harom felso savra egy-egy GP is rendelkezesre allt, nem is haszontalanul.

80 meterre egy 2 vertikalbol allo atkapcsolhato iranysugarzo rendszer, es egy fix EU 2 elemes delta loop, 160 meterre egy 2 db inverted L-bol epitett atkapcsolhato iranysugarzo rendszer keszult. 

Valamennyi tapkabel a tornyok derekaig, illetve a vertikal-rendszerek kozepeig 7/8" Cellflex, illetve Flexwell volt, az egyes antennak bekotese H2000, illetve RG213 kabelekkel tortent. A 40-20-15-10 meters savokon WX0B fele StackMaster  tavvezerelt antennakapcsolokat hasznaltunk, amellyel a 3 (4) antenna tetszoleges kombinacioban taplalhato.

Csutortokon es penteken epitettuk az allomasokat. Minden allomas azonos alapokra epult: 2 db TS850S, 1 db TL922, vagy SB220, 2 db PC, sok kabel...

A Beverage antennak kabelei egy kozponti elosztodobozba jottek be, ahonnan a hat (savonkent 2) also savos munkahelyre egy-egy kabel csatlakozott. A munkahelyeknel elhelyezett valasztokapcsoloval barmelyik munkahely barmelyik antennat hasznalhatta, aminek oriasi elonyet pl. 7 megan nagyon jol kihasznaltuk.

Le kell szegeznem, hogy SEMMIFELE szorzozo allomas nem volt, mindossze egy Log-per + drot antennaval felszerelt segedallomas (MOZ), ami a packetten beerkezo spotok alapjan ellenorizte, az illeto szorzo egyaltalan ott van-e, es ha igen, hallhato-e, van-e eselyunk megcsinalni, stb. igy a savonkenti ket operator a repazasra koncentralhatott, es csak mikor a MOZ jelezte, erdemes pl. 28766-ra ugrani a V73AX kedveert, csinalt QSY-t a VEZERALLOMAS. Ugyanis csak az egyik TS850 volt adasra kapcsolhato, a masik radio csak vetelre szolgalt.

Hogyan? Peldaul 7megan a vezerallomas 7046 kHz-en ad a Yagikkal (es idonkent a GP-vel is, hogy kicsit tapossuk a helyet az europai dzsumbujban), 7292 kHz-en vesz az USA Beverage-el (eszmeletlen mennyisegu jenkit csinaltunk). A segedallomas pedig 7046 kHz-en hallgat  tetszoleges antennaval (tobbnyire az EU, vagy a SA Beverage-el). Mindket operatornak kulon szamitogepe van, az altaluk levett hivojelet beirjak a gepbe. Ha a vezerallomasnak valaszolnak 7292-n, akkor lerepazza azt, majd a masik kepernyore pillantva latja, hogy egy europai, vagy egyeb allomas is hivta, es folytatolagosan lerepazza azt is, QRX nelkul, mintegy "vakon", hiszen a legtobb esetben at sem kapcsol a
sajat adofrekvenciajara. Tobbszor elofordult, hogy mig az egyik veteli frekin QSOztunk, a masikon hivtak, igy az egy jenki- egy EU- egy jenki -egy EU sorozat neha 6-8 QSOn keresztul is tartott.

A felso savokon hasonlo volt a cel. Ugyanazt a pileup-ot ket operator hallgatta egyidoben, ket radioval. Ketfele RIT, ketfele szuro beallitasi lehetoseggel, a segedoperator a GP-vel is hallgathatott. Ennek eredmenyekeppen sokszor az adott hivo tomegbol nem ugyanazt az allomast vettek le, eredmeny ugyanaz, mint fent.

Hozzateszem, a Beverage-ek preciz kivitelezese es a kedvezo talajviszonyok miatt az EU-USA atkapcsolas gyakorlatilag ket teljesen kulonbozo pileup-ot jelentett meg ugyanazon a frekin is.

Bar az idei versenyben a tavalyihoz kepest joval kevesebb szorzo volt elerheto (pl. nagyon hianyzott a PJ4B, ZX0F, VP2M, J6DX es masok), a savok kozotti "passzolas" az elso ket ora kivetelevel allando volt. sok-sok allomast kuldtunk le mi is 80 es 160 meterre, ezek kozul sok QSO sikerult is, mi pedig szamos DX-et "kaptunk" a felso savokrol.

A tizenket munkahely ez a MOZ egy Ethernet gerincre epulo CT 9.27 rendszert alkotott, ami bar kozel tokeletes, de egyik hibaja, hogy ha valahol valaki egy hivojelet javitott, akkor az osszes allomasnal az elso pozicioba ugrott vissza  a kurzor, ebbol adodtak nagy rohogesek (mikor pl. Helmut harmadszor volt keptelen beirni a bonyolult K1ZM hivojelet a fenti ok miatt).

Gyakorlatilag problemamentesen zajlott le a verseny, szombaton este volt egy 5 masodperces aramkimaradas, de a 100 kVA-es generator azonnal beindult es igy nem volt semmi gond. Vasarnap delutan a 28 megas vegfok ventillatora vegleg feladta, igy attol kezdve csak par szaz Wattal dolgoztunk.

Call:  CN8WW
Cat.:  Multi/Multi
BAND   QSO    PTS   P/Q   Z  CTY  OP
------------------------------------------------------------
160   951   2815  2.96  16   77  DL8WPX DK7YY
 80  1861   5522  2.97  26  106  S50S DL8OH DL1MAJ
 40  3623  10763  2.97  37  138  DK6WL HA0DU DK4VW
 20  6842  20424  2.99  40  179  DL4MCF DL6RAI DJ7EO DJ9KV
 15  5808  17325  2.98  40  175  DL2MEH DL1IAO DH1SGS
 10  7007  20902  2.98  40  180  DL6FBL DL1MFL DL1MGB
------------------------------------------------------------
ALL 26092  77751  2.98 199  855  =>  81,949,554

7 megan a 26 (HS0AC-t egyszeruen nem talaltuk), a 29 (nem volt VK6???) es a 36 (zero aktivitas) zonak hianyoznak.

Mindenesetre az eredmeny nem rossz. Titkos tervunk az volt, hogy 100 millio pont fole tornazzuk a vilagcsucsot, de ez - jelentos reszben a keves elerheto szorzo, valamint a vasarnapi aurora miatt - nem sikerult. Ugy gondolom, hogy az eredmeny igy is hosszabb ideig orzi majd a helyet a rekordok kozott.

Meg nehany "LEG": Elso izben csinalt allomas 7000 QSO-nal tobbet egy savon (de a 20 m-es 6842 se rossz...), elso izben 3600 folott 7 megan (IG9A-nal tobb, mint ketszer tobbet).

IG9A egyebkent a tavalyi vereseg utan nagy visszavagasra keszult, de roppant kemenyen megbuntettuk oket.
PJ4B es ZX0F az iden mar nem is indult...

Hat ennyi. Hetfon lebontottuk a Beverage-eket, a tapkabeleket es a vertikaolkat, aztan kedden mindent bepakoltunk a kamionba, ahol varja a CW fordulot.

A terv termeszetesen taviron is gyozelem es uj vilagrekord. En beerem a masodikkal is (akkor ugyanis az elso automatikus...) Jovore pedig a BCC az Europa-rekordokat veszi celba. Azokat is ok tartottak LX7A es LX8A operaciokkal, de az M6T es OH2U ujabban elhoditotta. Itt az ideje visszaszerezni.

73 es DX

Pista HA0DU