Aki mer, az nyer !

(Kiruccanás az EU 014 és EU 024-be.)


Jó munkához idõ kell, mondja a közmondás. Egy nyaralás megszervezéséhez is idõben hozzá kell kezdeni mert a kapós idõpontok (pl. a szezonváltások elõtti hét ) hamar elkelnek és sok-szor egy hét csúszás akár a duplájára is emelheti a szállás költségeit!

Ezen a nyáron szerettünk volna egy olyan helyen nyaralni ami egzotikus (rádiós szemmel nézve is ), csendes, nyugodt, nem túlépített, egy kisgyermek számára is élményt nyújtó, meg-fizethetõ és autóval is megközelíthetõ. Sok-sok katalógust átlapozva Korzika tünt a legjobb választásnak.
Egy óvatos telefon az Autóklubnak komp ügyben és jött az elsõ hidegzuhany a kb. 80.000 Ft nagyságrendû kompdíj! Újból átlapoztuk a katalógusokat, de valahogy mindig Korzikánál maradt nyitva. Emlékezetünkben felrémlett egy nagyon jól sikerült görögországi nyaralás (‘96-ban) ahol a 420 DM-es autópályadíj (a volt Jugoszlávia tagállamain keresztül) se tudta elvenni  kedvün-ket a saját autóval történõ utazástól. Az autó nyújtotta szabadság, kényelem és biztonságérzet szerintünk megfizethetetlen ( pláne egy kisgyermekkel ).
Személyes látogatást tettem az Autóklub nyiregyházi irodájában.A hölgyek nagyon készségesek voltak, de hamar kiderült, hogy praxisukban még nem fordult elõ olyan, hogy valaki saját autóval utazott volna Korzikára. Megtudtuk, hogy repülõvel is csak többszöri átszállásal lehetséges viszont a Korzika Holydays Utazási Iroda megfelelõ számú jelentkezõ esetén buszt indít a szigetre (ez nem igazán dobott fel minket). A SZAKMA a Budapesti Utazási Kiállitásra készült igy telefonon se kaptunk érdemi választ kérdéseinkre. Néhány nap múlva csengetett a postás. Levelünk érkezett az irodától, benne egy részletes komp menetrend és egy nagyon igényes korzikai katalógus. Bár mindkettõ magyar nyelvû volt a menetrend bonyolultsága és néhány - gondolom a fordításból következõ - fogalomzavar miatt jónéhányszor át kellett olvasni a megértéshez.
A fáradtság nem volt hiába, ugyanis találtunk egy JACKPOT elnevezésû kedvezményt aminek a lényege, hogy az utazás elõtt minimum 8 nappal le kell foglalni, ezután már nem módosítható, a pénz vissza nem kérhetõ! Két felnõtt és egy 5 m-nél nem hosszabb, 2 m-nél nem szélesebb, 2.2 m-nél nem magasabb autóra érvényes. Azt már korábban észrevettük, hogy a négy évnél fiatalabb gyermekeket ingyen szállítja a komp. Hurrá, mintha nekünk találták volna ki ezt a kedvezményt mivel lányom csak novemberben tölti be a négyet. Egyedül az autónk (Ford Transit) méreteivel nem voltam tisztában úgyhogy lázas méricskélésbe kezdtem anyukám (aki ekkor még semmit se tudott Hi!) legnagyobb megrökönyödésére. Másodszor is hurrá, mert autónk méretei centiméterekkel ugyan, de alatta vannak a megadott mérethatároknak, sõt még a tetõcsomagtartó is maradhat (aminek fontos szerepe lesz az antennák telepítésénél). Amennyiben tehát vállaljuk a kötött idõpontokkal járó rizikót akkor 281 DM-es áron szállít a komp Livornótól (Olaszország) Bastiáig (Korzika) oda-vissza ami már sokkal jobban hangzott mint az elsõ ajánlat.
A menetrend lapozgatása közben figyeltünk fel arra, hogy ugyanaz a hajótársaság (Corsica Ferries és Sardinia Ferries) indít járatokat a két szomszédos sziget (Korzika és Szardinia) között. Ha egyszerre rendeljük meg a két sziget közötti jegyet az Olaszország-Korzika közötti jeggyel akkor kedvezményesen 200 FR  (kb. 8000 Ft) a viteldíj a két sziget között. Az, hogy ez a kedvezmény összevonható-e a JACKPOT-tal és a 200 FR oda-vissza is értendõ-e az sokszori átolvasás után sem derült ki az amúgy nagyon részletes menetrendbõl. Szerencsére közben már beindult az utazási kiállítás így sikerült elérni telefonon a kompokkal foglalkozó szakreferenst. Ismerve a távközlési tarifákat és látva a telefonálással, faxolás-sal töltött idõt egyre inkább látszott, hogy nem a mi utunk szervezése után járó jutalékból fog meggazdagodni az utazási irodánk (HI!).Becsületükre legyen mondva mindent megtettek (talán még többet is) azért, hogy összejöjjön ez az utazás. Külön köszönet ezért! Végeredményben: a 4 kompjegy ára 68.000 Ft lenne!
Egyhetes nyaralás miatt amúgy se érdemes autóba ülni tehát a második hetet Szardinián fog-juk tölteni, döntött a családi kupaktanács. Magamban reménykedtem, hogy a IS0/HA0NNB/P hivójel legalább olyan kapós lesz mint a TK/HA0NNB/P.
Miután lefoglaltuk az utat ( jun. 9-16 Korzika EU 014 és jun. 16-23 Szardinia EU 024 ) elkez-dõdött a készülõdés. Bár még bõ két hónap volt az indulásig, a napi munkák mellett sok elintézni való akadt még. A hosszú út és a kompok indulása miatt egy pár éjszakát az autóban kell majd tölteni igy a Transit lassan átalakult lakóautóvá (a rendõrök legnagyobb megrökönyödésére HI ).
Lassan összeállt a technika is. Alapvetõen családi nyaralásra készültünk amit egy kis rádiózással szerettem volna „megfûszerezni” így a technika is szolid. Yaesu FT 890 AT alaprádió + DSP-9+, DunaX GP 14-21-28 (HA4XG féle!) megára valamint egy 7 m-es pecabot „GP” 10 megára mindez „mobilüzemre” kialakítva (biztos ami biztos!).
Mivel nem igazán tudtuk, hogy hol is leszünk elszállásolva (milyen lehetõségek lesznek az antennák telepítésére) és a nyelvi problémák miatt, úgy alakítottam ki az állomásomat, hogy autóból is tudjak forgalmazni rendes antennákkal. Mint utólag kiderült Korzikán nem is volt lehetõség az antennák telepítésére mert a tetõre nem lehetett feljutni. Szardínián meg semmi elõnyét nem láttam mivel egy dombon a tenger szintje fölött kb. 30 m-el tudtam parkolni a bungallow elõtt (hajnalban pedig gyönyörködhettem a csodálatos napfelkeltében). A korábban már említett tetõcsomagtartóra hegesztett talp tartotta az antennákat amelyek a kiépített mobilantenna helyére csatlakoztak, ellensúlyként a kocsi (nem is kicsi) fémteste szolgált. Ahol volt lehetõség (és nem voltam lusta HI) ott lefektettem a földre egy méretezett radiálrendszert (sávonként egy radiál) és azt a készülék földelõ csavarjához csatlakoztattam.
Az otthoni QTH-on történt elõzetes próbák során kiderült, hogy az antennák a rezonáns frekvenciákon jó SWR-el müködtethetõk. A beépített automata tunert csak a 7 m „hosszú” dróthoz (amit a teleszkópos horgászbot tartott) használtam és így azt 7 megától felfelé minden sávon sikerült leilleszteni TVI nélkül! 
Itt ragadom meg az alkalmat, hogy megköszönjem azt a sok hasznos tanácsot  HA4XG - Gézának és HA6NL - Lacinak amit évtizedek és jónéhány DX expedició alatt begyüjtöttek és velem megosztottak! Külön köszönet Gézának a Szardiniáról szóló térképekért és tájékoztatókért valamint a rádiós munkámat segítõ internetes anyagért!
A „nagy utazás” jún. 6-án hajnalban kezdõdött. A nagy meleget szerettük volna elkerülni a korai indulással. Mint kiderült felesleges volt mert borúlt, csepergõs idõ volt egész nap. Csak abban biztunk, hogy ahová megyünk ott biztos jobb lesz!A délelõtti órákban érkeztünk meg egy nagyon kedves barátom 2PD Peti Herendi QTH-ára, ahol egy nagyot szusszantunk hiszen még több mint ezer km van elõttünk a Livornói kompkikötõig.
Már sötétedett mikor Rábafüzesnél átléptük a magyar-osztrák határt. A határõr mikor megtudta hová készülünk nagyott nézett és nem firtatta tovább az "egy albán menekült tábort egy hónapig is életbentartó"  készleteinket (HI). Kompunk jún. 8-án este indult, de biztos ami biztos  (Murphy nem alszik mint tudjuk) szerettünk volna 7-én este Pisa-ban lenni (onnan már csak 20 km a kompkikötõ). Ausztriában az autópályamatrica 10 napra 105 ATS, Olaszországban szakaszonként fizetendõ a díj ami nekünk a Tarvisio-Udine-Padova-Ferrara-Bologna-Firenze-Pisa útvonalon kb. 8000 Ft értékû lira. A gázolaj mindenütt olcsóbb mint Magyarországon! Ausztriában kb. 180 Ft/l míg Olaszországban kb. 200 Ft/l. 
Amatõr szemmel figyelve a nagyvárosok háztetõit meg kellett állapítanom, hogy tíz emeletes házból minimum háromnak a tetején ágaskodik valamiféle impozánst antennacsoda (3-4 ele beam).
A Transit nem egy versenyautó, de ha kell lemegy a térképrõl is (HI) mondogatják a hozzáértõk, s bár a mienk is túl van már a bejáratós korszakán (kb. 300.000 Km HI) szépen tette a dolgát és gyönyörû, kitûnõ minõségü utakon „száguldozva”  észrevétlenül suhantunk át az osztrák-olasz határon (az EU-nak köszönhetõen meg se kell állni, de láttunk közvetlen a határ elõtt egy 100 Km/h-ás sebességkorlátozó táblát HI) és sötétedésre meg is érkeztünk Pisa-ba. Beérve a városba 3 percen belül megtaláltuk azt amit most nem is kerestünk és nevezetessé tette ezt a kisvárost a „Ferdetornyot”. Azt azért sötétben is jól láttuk, hogy valóban ferde szegény! Mivel ránk sötétedett és erre a nevezetességre még egy egész napunk volt elindultunk valamiféle csendesebb parkolót keresni alvóhelyül. Egyórás keringõzés után elfogyott a türelem és az erõ úgyhogy egy Mc Donalds csendesnek tünõ parkolójában hajtottuk álomra fejünket. Az elsõ hibás döntés az út során mivel a csendesnek vélt parkoló éjfél után igen mozgalmassá vált a Non-Stop üzemelõ Mc Drive miatt, másrészt korán ébredõ lányunk (könnyü neki õ szinte átaludta az utat) eldöntötte az elsõ olaszországi reggelink helyét. Ezek az éttermek itthon se tartoznak az olcsók közé, ott kint minden a duplájába kerül! A bõségesnek éppen nem mondható reggeli után 2 órán át kerestük azt a tornyot amit tegnap oly könnyen megtaláltunk. A forgalom óriási, nagyon kell figyelni az összevissza ténfergõ turistákra és a veszettül cikázó mopedekre amelyeken nem ritkán tizenéves gyermekek rán-gatják a kormányt. Nehezen ugyan, de még idõben megtaláltuk azt a fránya elfuserált tornyot és utolsó pillanatban sikerült megtámasztani (HI) (lásd a fényképeket).
Az indulás elõtt három órával már a kompkikötõ indulási oldalán várakoztunk sok egyéb nemzetiségû jármû között még két magyar rendszámú autóval egyetemben. Hamarosan befutott a „komp” melynek méreteit csak próbálja vissza adni a fénykép, de a valóságban majd 200 m hosszú 7 szintes monstrum láttán elakadt a lélegzetünk. Közel másfél órán keresztül ontotta az utasokat és a mindenféle jármüvet magából a hajó és legalább ennyi ideig tartott míg újra meg nem telt. Négy órás tengeri hajózás várt ránk ami látva a hajó „felszereltségét” nem tünt elvesztegetett idõnek. Gondoltak a legkisebbekre is így lányunk (aki ekkorra már  unta a sok egyhelyben ülést) végigugrálhatta az utat egy nagyon szépen kialakitott „gyermekdühöngõben”. Mi „öregek” meg egymást válltva a fedélzetrõl gyönyörködtünk a hihetetlen kék tengerben, majd késõbb a felejthetetlen naplementében (lásd fénykép).
Éjfél elõtt érkeztünk meg Bastiába és csöppentünk egy - a késõi óra ellenére is - nyüzsgõ, gyönyörûen kivilágított, nagy történelmi múlttal bíró kikötõvárosba. Csaptunk néhány „városnézõ” kört mire megtaláltuk a keresett kivezetõ utat. Már csak 40 km választott el minket az elsõ szálláshelyünktõl. Igaz, hogy csak másnap délután foglalhattuk el az apartmanunkat még azon az estén a keresésére indultunk. Gyõzött a fáradtság és egy közeli parkolóban hajtottuk álomra fejünket bízva abban, hogy egy darabig rendes ágyban tehetjük majd ugyanezt. 
Másnap könnyedén megtaláltuk azt a hangulatos üdülõtelepet amely hét éjszakára az otthonunk lesz. Rögtön két kellemes meglepetés is érte „meggyötört” kis családomat:a vártnál sokkal szebb környezet (lásd fényképek) és hogy már 11 órakor elfoglalhattuk szállásunkat, amely messze megfelelt elvárásainknak. 
Az antennák telepítésérõl hamar lemondtam mert a tetõre (mintmár korábban utaltam rá) nem lehetett feljutni. Viszont közvetlenül a tengerparton a fák között található  parkoló alkalmasnak tünt a "mobil" rádiózásra. A fáradtság nagy úr, úgyhogy erre csak másnap délután került sor. A fõszerep addig a berendezkedésé, fürdõzésé és a pihenésé volt.
Az elsõ bekapcsolás rövidre sikerült mert bár minden jól mûködött adás oldalon, ezen a délután olyan süketek voltak a sávok, hogy már-már a vevõ hibájára kezdtem gyanakodni. Este mikor családom nyugovóra tért erõt véve szûnni nem akaró fáradtságomon újból felállítottam a 3 sávos GP-t és megkönnyebbülve tapasztaltam, hogy az állandóan jelenlévõ 7-es erõsségû zaj felett hemzsegnek az állomások 14 megán (GMT 21 h körül). Bekapcsolva a DSP-t a helyzet tovább javult. Csináltam néhány próba QSO-t , hogy szokjam az új hivójelet. Fõleg az európai állomásokkal volt tele a sáv, nagyon nehéz volt üres helyet találni (mint késõbb sokszor bebizonyosodott még nehezebb volt megtartani azt). Sohasem voltam híve a QRO-nak, de a két hét alatt sok bosszankodástól mentett volna meg egy jó végfok! Azért nem panaszkodom, a 2m-es antenna "magasság" ellenére szépen jöttek az állomások (este EUROPA tolongott meg sok JA, hajnalban jöttek a W-k, napfelkeltekor csatlakozott néhány PY, VK és ZL). 
Másnap feláldozva délutáni sziesztámat megállapítottam, hogy nem sokat vesztek ha a nappalokat "átlagos túristákhoz" hasonlóan töltöm, ugyanis minden sáv "döglött" volt. Hébe-hóba tünt elõ a nagy és állandó zajból egy-egy európai állomás. Napközben sokat fürödtünk, napoztunk és élveztük az appartmantelep nyújtotta eleganciát és kényelmet. Utazási irodánk nagyon szépen kidolgozott utastájékoztatója több útvonalat is ajánlott a sziget felfedezésére, de az egy hétbe sajnos csak két délutáni túra fért bele. A látottak alapján kezdtük megérteni honnan kapta a "Szépség szigete" elnevezést ez a páratlan sziget.
Három-négy óránál többet egyik éjszaka se rádióztam (annak már a család és az autó akkumulátora (2x74 Ah) se örült volna HI). Fõleg  a 10 és a 14 megát favorizáltam kizárólag CW üzemmódban s bizony nagyon jó lett volna egy laptop (hát még a QSL lapok irásakor HI). A TK körzetbõl 1064 QSO született.
Kellemes meglepetés volt az elsõ bevásárlás is mert az "üdülõfaluszéli" szupermarketba belépve rögtön a TESCO-ban éreztük magunkat. A belsõ kialakítás, a választék és az árak is kisértetiesen hasonlóak voltak. Kivételt csak a húsáruk képeztek, azok bizony kétszeresébe kerültek mint nálunk (lehet, hogy a nagy port vert járványoknak köszönhetõen).
A sokadik kellemes meglepetés kiköltözésünk napján ért bennünket, ugyanis nem kellett kifizetni a - katalógusban kötelezõnek feltüntetett 200 FR-os - takarítási díjat! Jókedvüen, szép emlékkel telve vágtunk neki az elõttünk álló 150 km-es, csodálatos tengerparti útnak, végállomás Bonifácio a kompkikötö. Útközben megnéztük a Palombaggia-i öblöt (melyre szintén az utastájékoztatónk hívta fel a figyelmet) amit méltán tartanak Korzika legszebb öblének (lásd fényképek).

Bonifacióból indult a komp (amely fele akkora se volt mint az elsõ) Szardiniára. A kompkikötõhöz egy olyan meredek és kacskaringós út vezetett le, hogy - útunk során elõször - komolyan kezdtem aggódni azért, hogy képes leszek-e még a komp elõtt megállni (feleségem szegény a kézifékbe kapaszkodott HI). Ennél már csak a visszafelé történõ kapaszkodás volt veszélyesebb, amikor is -egy jó nagy kocsisorral a nyomomban- még 1-esben is majdnem lefulladt alattam a Transit (fél kilót biztos fogytam azalatt a pár perc alatt).

A két sziget 14 km távolságra van egymástól (tiszta idõben szépen látszanak a szomszédos partok) így egy óra múlva már ismét olasz területen kocsikáztunk (a vámnak itt sincs nyoma se). Második állomáshelyünkig csak 55 km-t kellett vezetni. A táj sokat változott, Szardinia sokkal kevésbé kiépített (gyérebben lakott), a táj is kopárabb (néhol már-már holdbéli), hegyeket (aminek látványához Korzikán már annyira hozzászoktunk) is csak a távolban láttunk.

Kempingünk egy fenyõligetben közvetlenül a tengerparton helyezkedett el. A portás nevemen szólított (nem sok magyar kocsi járhatott itt elõttünk) s bár csak egy bungallow volt lefoglalva megkaptuk a kemping legszebb lakosztályát legnagyobb meglepetésünkre. Az igazat megvallva végig valami mûhibára gyanakodtunk s csak miután végleg távoztunk a kempingbõl és semmilyen plusz költséget nem terheltek ránk (még a kötelezõ takarítási díjat se kellett kifizetni) tudtunk igazán örülni!

Lakosztályunk a kemping legszebb (és legmagasabb) részén helyezkedett el,  minden ablaka a tengerre nézett és legalább két családnak tervezték. Tökéletes QTH-nak is bizonyult. Az autómban ülve semmi se akadályozta a kilátást és a rádióhullámok terjedését.
A napi beosztás nem változott, igazi meglepetést az okozott, hogy az elsõ CQ-mra HA6NL Laci barátom válaszolt (a két hét alatt összesen csak 14 magyar állomással sikerült összejönnöm, a QSL lapok az irodán keresztül már úton vannak). Az IS0 nem nevezhetõ ritka prefixnek mégis itt (talán a jobb fekvésû QTH-nak köszönhetõen) több QSO született, számszerint 1183. A fenyõfák adta lehetõséget kihasználva a második nap telepítettem egy negyedhullámú ferdén kifeszített "long wire-t" a  80 m-re. A "halott sáv" és a hangolási folyamat során fel-felvillanó töltésellenörzõ lámpa elvette a kedvem a további kisérletezéstõl.

Szardinia sokkal nagyobb sziget mint Korzika, az egy hét így még kevesebbnek tûnt a sziget felfedezésére. A Costa Smeraldát (Smaragdzöld Part) - melynek szépsége vetekszik a már említett Palombaggiával - azért nem hagytuk ki s bár egy hibás autóstérkép miatt elõször túlmentünk rajta, megérte visszafordulni. Az igazság az, hogy a szigetnek ez a része (keleti) sokkal szebb mint a nyugati ahol a kempingünk található és ugyanez valószínüleg igaz a többi általunk még nem látott (egyenlõre HI) részére is.

A bolti árak megegyeznek az olaszországi árakkal (kb 20%-al magasabb mint a magyar, az alapvetõ élelmiszerek terén). érdekes módon az éttermi árak szerintem barátságosabbak.

Nagyon gyorsan elrepült ez a hét is. Nagy út várt ránk hazáig. A kompok indulásához igazodva visszafelé úgy szerveztük, hogy egy teljes napunk maradt még Korzikára. A vakácíót  egy Palombaggia-i fürdõzéssel koronáztuk meg, este pedig már hazafelé vitt minket a komp. Szombat éjfél körül értünk révbe. Hazafelé már ismert úton, kötöttségek (komp) nélkül gyorsan haladtunk. Hétfõn (jún. 26-án) reggel már Magyarországon reggeliztünk. Nagyon jó volt ott lenni, de legalább olyan jó volt haza érkezni. 

Szeretnék elnézést kérni azon amatõrtársaimtól akik túlságosan is részletesnek találták élménybeszámolómat az utazásról és keveselték a "rádiós részt". Talán a konkrét árak és a cégnevek is visszatetszõek lehetnek. Célom semmiképp se az ingyen reklám és a dicsekvés volt. Gondolat ébresztõnek szántam és talán így teljes a kép. S ha a jövõben meghallok egy magyar amatõrt ezekbõl a körzetekbõl rádiózni nagyon boldog leszek mert talán épp ez a kis iromány adta meg a kezdõ lökést egy csodálatos nyaraláshoz vagy egy sikeres DX expedicíóhoz. 

Sok szép DX-et , jó egészséget és minden jót kivánok ! 

Üdvözlettel: Jenei András - HA0NNB
 

 

Fényképek