Kék hegyek és napkitörés

"Ha Liechtensteinbe mész rádiózni, számíts egy kiadós napkitörésre!" - Mr. Murphy után szabadon.

Az idei évben két alkalommal is sikerült egy kis rádióamator kirándulás céljából eljutnunk Liechtensteinbe. Mindkét alkalommal egy-egy hetet töltöttünk ebben a festoi kis országban. Mindkét alkalommal igyekeztünk kihasználni a lehetoséget, hogy minél több idot tölthessünk a sávokban, biztosítva ezzel a lehetoséget rádióamator barátainknak a HB0 körzet begyujtésére. Sajnos minden igyekezetünk ellenére mindkét alkalommal kifogtuk az éppen aktuális napkitörést, így ennek hatásából adódóan meglehetosen szerény rádiós sikerekkel kellett hazajönnünk.

Az elso alkalomra június végén került sor. Régi "adósságunk" törlesztéseként meginvitáltunk néhány, a csapatunkat évek óta kitartóan "zaklató" (HI!) amatortársat, hogy együtt vegyünk részt a megújult HamFest-en (Friedrichshaffen, DL), illetve ezt megelozoen egy pár nap DX-elésen.
Népes csapatunk tagjai (HA0HW - Laci, HA4DX - Tomi, HA4XG - Géza, HA5BWW - Ede, HA7VK - Sanyi, HG0ETA - Feri, HG4LGN - Boti, valamint ZSoLT (HI!) - Zsolti) számára néhány hét internetes levelezéssel megvalósított elokészítés és egyeztetés után Rácalmáson, HA4DX QTH-ján kezdodött meg a kaland. Az elozetes egyeztetések szerint felhalmozott útipoggyász autókban történo elhelyezése elso ránézésre leküzdhetetlen akadálynak tunt, de meglepoen hamar kialakult a karaván (két ASTRA kombi, mindketton 300 liter tetobox, valamint egy utánfutó ... ) és végül helyhiány miatt sem kellett senkirol lemondanunk.
Gyors vacsora és néhány autópálya-pihenoben elfogyasztott szendvics (kávé, pogácsa, stb.) után a hajnali napsütés már Tirolban ért minket. A liechtensteini határon a szokott módon felkeltettük a morc, svájci állampolgárságú határorök gyanúját, de végül különösebb cécó nélkül jutottunk be HB0-ba. A délelotti órákban értük el utunk célját: a Frau Beck-tol bérelt Chalet Wanni nyaralóházat (Masescha, 1350m ASL). A szikrázó napsütés, havas csúcsokkal koronázott kék hegyek, a kristálytiszta levego még csapatunk szinte már oshonos (HI!) liecthtensteini lakosnak számító tagjait is elbuvölték. Sanyi (HA7VK) és Ede (HA5BWW) boldog köszöntoje mellett Boti (HG4LGN) is meghatottan mond köszönetet ezért a kirándulásnak titulált "születésnapi ajándékért".
A házat gyorsan "belaktuk". Teleraktuk a kamrát és a hutot, a ház körüli területeken elkezdtük telepíteni az antennákat, a garázsban felállítottuk a rádióállomásokat. Röpke néhány óra alatt az egyébként is gyönyöru környéket a rádióamator szemeknek kedves látványelemekkel tökéletesítettük az alábbiak szerint:
Antennák: 40m - windom (HA5BWW), 40m peca GP (HA0HW), 30/17/12m GP (DunaX), 20/15/10m 3 elemes YAGI (DunaX), 15m és 12m ZL speciál könnyuszerkezetes YAGI (HA4DX, HA0HW). Ez utóbbi két antennát az egyik ASTRA tetosínje és a kerék alá helyezett oszloptalp által rögzített kitolható teleszkópra rögzítettük, amelynek célja jó terjedés esetén egy magasabban települo /p QTH kiszolgálása lett volna. Végül csak itt, az állandó QTH -n használtuk.
Rádiók: YAESU FT 990, és FT 840. A mobil állomás céljára vittünk egy FT 890 -et is, de ezt végül nem volt alkalmunk használni.
A június 21-én kelt ARRL terjedés elorejelzo riportban még arról volt szó, hogy a fluxus értéke és a napfoltszám tovább csökkent az elmúlt héten és ez a tendencia várható az elkövetkezendo idoben is. Igaz, hogy a napból "fújdogál" némi napszél, ami esetleg kisebb auróra kialakulásához vezethet, de minden bizonnyal megmarad az alacsony értéku geomágneses aktivitás. Mindez tökéletesen megfelel annak az állapotnak, hogy lassan 3 évvel vagyunk túl a jelenlegi napciklus csúcspontján.
Ez nagyjából azt jelentette számunkra, hogy bár 24-28 MHz-en nem számíthatunk komoly DX terjedésre, de az alacsonyabb frekvenciákon stabilan rádiózhatunk.
Ezután kellemetlen meglepetés volt számunkra, hogy az a fránya napszél mégiscsak megzavarta az ionoszférát, Auróra jelenség alakult ki, mely nagyon jó az URH-soknak, de (teljesen) tönkre teheti az RH sávokat. minek következtében alig lehetett rádiózni. Nappal sem mentek jól a sávok, de a sötétedés után rendre elmaradtak az egész éjszakás 14 MHz-es USA pile-up-ok. Jószerével csak 10 és 7 MHz-en lehetett rádiózni, ott is megküzdve minden egyes QSO-ért.
Mivel rádiózni nap közben nem igazán tudtunk, úgy döntöttünk, hogy kihasználjuk a lehetoséget és jó turistaként felderítjük Liechtestein nevezetességeit. A Tourist Office-ban dolgozó hölgynek nagy meglepetést okozva (rajtunk kívül lehet hogy nem is adtak el másnak ilyet az egész évadban HI!) kiváltottunk egy-egy hatnapos élménybérletet (ErlebnisPass), amellyel a miniország szinte valamennyi turisztikailag fontosabb szolgáltatását a továbbiakban díjmentesen vehettük igénybe. Ezek közül a legfontosabb az uszodák látogathatósága volt, mivel a fürdoszoba hiányából adódó belso (és külso HI!) késztetés lassan már elviselhetetlené vált. Kihasználva a bérletet "ingyen" kaptunk alkalmi bélyegzést útlevelünkbe, meglátogattuk az összes uszodát, elmentünk a fazekas üzembe, kirándultunk a városnézo kisvasúttal, megkóstoltuk a hercegi pincészet borait, libegovel felmentünk a Sareis hegyre (2025m), megnéztük a Muvészeti Múzeum aktuális kiállítását, illetve ennek részeként a herceg úr magángyujteményének kiállított festményeit és szobrait is. Az élménybérletet általában nagy meglepetéssel fogadta mindenki. Mindenhol tudták hogy mi is ez, azt is, hogy mire jogosítja a tulajdonosát. Ám meglepo módon, mindenhol az volt az érzésünk, hogy ez csupán elméleti ismeret, mivel szinte mindenhol elmondták, hogy ilyet még nem láttak "éloben", és Liechtensteinben szokatlan módon nem volt bejáratott technika az alkalmazására. Összességében elmondható, hogy még csapatunk Liechtensteinben képzett tagjai is sok új ismerettel lettek gazdagabbak, nem beszélve azokról, akik most eloször jártak ebben a kis országban: felejthetetlen élmény!
Liechtensteini tartózkodásunk alatt számos vendéget is fogadtunk. Két Friedrichshaffenbe látogató magyar csapat is vizitált alkalmi QTH-nkon, illetve DL2SBY - Kazik barátunk is eltöltött velünk egy kellemes napot. Barátságára jellemzo, hogy nem érkezett üres kézzel: komoly mennyiségu sör kíséretében egy nagy adag pácolt hús is elokerült a mercibol, melyet közösen sütöttünk meg a házhoz tartozó kültéri kemencében.
A HamFest új területével kapcsolatos kellemetlen hírek hatására csapatunk úgy döntött, hogy nem tesszük át QTH-nkat a hétvégére DL-be, hanem vállalva a napi két órányi autózást HB0-ból teszünk látogatást a kiállításon. Pénteken és szombaton is meglátogattuk a kiállítást és az élménybérlet újabb felhasználásával viszonylag könnyedén vettük a határátkelés akadályait is (az élménybérlet felmutatása után egybol nyílt HB0 határán a sorompó) HI!.
Szombat este mondhatni "kellemesen elfáradva" kezdtünk neki a technika bontásának és a ház "renoválásának". Utolsó esténken minden megmaradt élelmünket megfoztük - megettük, így kissé nehézkesen indultunk haza. Egész utunk során gyönyöru idonk volt, csupán egyetlen alkalommal ért el minket egy vihar szele. Kár, hogy rádióamator szempontból nem sikerült kiaknáznunk a csapat tagjaiban és a jól felépített technikában rejlo lehetoségeket.

Idei második utunk mondhatni "hirtelen felindulásból" elkövetett kirándulás volt. Eredetileg más terveink voltak az év végére, de mivel ezek nem teljesültek, maradt a jól bevált recept: egy hét HB0, november elején - mintegy feltöltodésül. A gyors ötlet után még gyorsabb telefonos egyeztetés Frau Beck-el: Mindkét ház szabad, menjünk nyugodtan.
Oszi túránkra csökkentett létszámmal, összesen hárman (HA0HW, HA4DX, HA4XG) indultunk el. A rácalmási (HA4DX QTH) találkozás után, új ötletként hajnali indulást választunk, így délelott 11 órára már Salzburgban talált minket az esofelhok mögül kibukkanó napocska. Egy órát sétáltunk a belvárosban, élveztük az utazást, a napsütést, és tervezgettük az elottünk álló hetet.
A kora délutáni órákban léptük át a határt, természetesen a szokásos morcos határorök gyanúsítgató tekintete mellett. Azért a nyáron beszerzett alkalmi bélyegzés az útlevelünkben jó hatással volt! HI...
Frau Beck házának ajtaján cetli: ha megjöttünk, keressük az Edelweis fogadóban. Irány a fogadó, majd a mamival kiegészítve irány a QTH. A változatosság kedvéért a kisebb házat (Chalet Shibatal) kérjük, bár készségesen a nagyobbat is felajánlja részünkre. Érezheto, hogy a nyári látogatásunkkal a korábbi tapasztalatokkal együtt sikerült megalapoznunk a bizalmát - hiszen mi már törzsvendégnek számítunk így harmadszor! HI...
Összeszokottan telepítjük a technikát, így a sötétedésre -mintegy másfél óra alatt- a felso sávokra és 7 MHz-re már van antennánk: tudunk rádiózni az éjjel! Reggel a két dipole -t is telepítjük. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján szinte ideális az antennarendszer.
160m-re inverted Vee dipole (HA0HW), 80m-re inverted Vee dipole (HA0HW), 40m-re pecabot Gp (HA0HW), 30/17/12m-re Gp (DunaX), 20/15/10m-re Gp (DunaX).
Ez alkalomra csak Laci világlátott FT 840-ét és Tomi szintén világlátott TS 450-ét vittük magunkkal.
Sajnos a terjedés a nyári tapasztalatainknak megfeleloen gyenge, ha van egyáltalán. És az oka sem mindennapi: fokozott napfolt tevékenység, napkitörés, Auróra jelenség, mágneses viharok.
De még mennyire nem mindennapi. Október 28-án este egy legalább X17,2-es méretu flare alakult ki a nap felszínén, hatalmas mennyiségu anyagkilövodéssel párosulva ami 15-20 perc alatt érte el a földet, szinte teljesen kiütve a rövidhullámú terjedést. Az elkövetkezendo napokban több hasonló méretu flare alakult ki a nap felénk nézo oldalán. A tudósok szerint a jelenlegi, 23. napciklus második legnagyobb napkitörésével állunk szemben. A médiákban elhangzanak mindenféle elorejelzések a muholdak, földi távvezetékek, repülést segíto muszerekben bekövetkezo hatalmas károkról. Tehát már indulás elott tudtuk nem sok jóra számíthatunk.

Ennek megfeleloen éjszakánként a 30m sem megy. Marad a 40 - 80 - 160m, a QRP versenyen küzdok, illetve a TOP Band fanatikus megszállottainak nagy örömére. A gyönyöru holdfényes éjeken 40 méteren sorozatban adjuk az 599A-s riportokat, ami ugye az Aurora hatásának következtében inkább lenne 597. Persze tudjuk, hogy a csúnya torz hangszín nem az operátor adójának muszaki hibájából ered, ezért hát a nagyvonalú 599 és az Auróra hangzás jele. Pár nap múlva csendesedik a vihar, a mágneses, így a reggeli órákban hosszú úton beindul a JA irány, ha csak rövid idore is, illetve a kora délutáni idoszakban USA felé is megyeget, ha gyengébben is mint ahogy megszoktuk az elozo években.
Fürödni természetesen ismét az uszodába járunk. A Tourist Office-ban dolgozó hölgy emlékszik ránk: a nyolc rádióamator Masescha-ból, nyolc darab hatnapos ErlebnisPass-al. Örömmel ad Gézának alkalmi bélyegzést a nyáron vett - rég lejárt - bérletre, mivel Géza nyáron nem hozta magával az irodába az útlevelét és így neki akkor nem jutott ilyen ereklye. Az uszodában is régi, kedves ismerosként köszöntenek minket, igaz, hogy most (helyben) fizeto vendégek vagyunk.
Kazik barátunk ismét jön látogatóba, szabadkozik, hogy csak egy éjszakát tud maradni és hajnalban megy vissza dolgozni. Sütünk neki egy pizzát a tepsi hiányában a süto alsó lemezén (köszönet ZSoLT barátunknak a receptért), igaz a füstölt sprotnis felébol nem kér - holnap dolgoznia kell! HI... Elozetesen egyeztetjük a következo közös kirándulást ... ennek célját egyenlore még nem áll módunkban elárulni. HI... Kazik "csak" éjfélig rádiózik, mert hajnalban kell indulnia, egyenesen a munkahelyére. Majd ötszáz kilómétert kell autóznia e miatt a kis látogatás miatt. Igaz csak 285 km-re lakik tolünk, de mivel otthon felejtette a svájci autópálya bérletét, kénytelen kerülo utakon hajtani.
Gyorsan telik a hét, amennyire a terjedés engedi rádiózunk. Az oszi idoszakra jellemzoen, a Vaduz és a Rajna völgye többnyire felhoben, itt fenn a hegyen szikrázó napsütés. A "tavaszi illatok"-at kelto trágyaszóró locsolóágyúk zajától eltekintve idilli a táj. Éjjel sem fagy ... ezzel szemben otthonról kellemetlenebb idojárásról kapunk híreket.
Kirándulásunk eredménye mintegy 4000 összeköttetés, foleg 40 és 80 méteren. Külön érdekességként: az egy hét alatt többször panaszkodnak az állomások az FT modulációjára. Többszöri hibakeresés után általában csak a teljesítménycsökkentés segít, bár gyanús hogy tápfeszültség, vagy kontakthiba jellegu a probléma. Bontáskor derül csak ki, hogy az FT tápkábelének hibás biztosítéka okozta a gondot. (megnott átmeneti ellenállás a foglalat és a bizti között...)
Frau Beck kedvesen fogad minket amikor a kulcsokat visszük, még a kötelezo takarítási díjat (100 CHF!) sem kéri: megbízik bennünk, rendben hagytuk a házat. Örömmel fogadja jelzésünket, miszerint nyári csapatunk egyik tagja (HA5BWW) a jövo év tavaszán szintén szeretné a vendégszeretetét élvezni. Hazafelé is gyorsan telik az ido: beszélgetünk, tervezgetünk. Ki tudja? Lehet hogy jövore megint megyünk? ... Reméljük IGEN! ... Ha nem máshova, akkor HB0 -ba!