Két hét Krétán
SV9/ HA 4 XG /p

Szeptember 28.-tól október 12.-ig egy Last minute akció keretében két hétig nyaraltam feleségemmel  Krétán, a legdélebbi és egyben legnagyobb görög szigeten. A nekünk már bevált Bella Tourssal mentünk, nem az elhíresült Jorgosszal. A kellemes repülõút után este értünk Krétára, majd buszos transzferrel a szállásunkra, a sziget fõvárosától keletre 15 km-re fekvõ üdülõfaluba, Kokkini Chaniba.
A szállás elfoglalása és átrendezése után ( a hálószobai pipereasztalt mindig megkapom az állomás telepítésére, melyet a konyhába cipeltünk át, hogy én éjjel is nyugodtan rádiózhassak HI ! ), az antennatelepítési lehetõségeket kerestem meg. Mivel már sötét volt, a tetõre nem tudtam feljutni, így az erkély korlátjához kötöztem egy rövid környékbeli séta során ” fellelt ” lécdarabok segítségével a már több nyaraláson jól bevált ( EA3, EA6, SV1, SV2, SV3, SV5 ) vertikál antennát, radiálok nélkül.
A készülék ( TS 450S – tnx Tomi  HA4DX ! ) beépített tunerével nem volt gond kihangolni az antennát, így ” próbaképpen ” a provizor telepítésû antennával létesítettem rövid idõ alatt közel 100 qso-t 10 és 14 megán, köztük DX-eket is.
Másnap, napvilágnál a tetõn szinte  ” ideális ” telepítési helyre bukkantam. Az ott szokásos napelemes vízmelegítõtartály tartószerkezetéhez hegesztett kb 2,5 méteres csõ tetejére feltéve az antennát, kifeszítettem a lejtõsen elhelyezett radiálokat ( egy egy darabot 10,1 megától 28 megáig, összesen hatot ).
Az általam használt kitelepülõ vertikal 6,2 méter hosszú, különbözõ átmérõjû alucsövekbõl áll. Az alján 22mm –el indul és a teteje csak 4 mm átmérõjû. A szállítási mérete 130 cm, egy pecabottartóban hordom. Ellensúlyok nélkül is tunerrel kihangolható ( és jól használható is ) 7 megától 28 megáig, beleértve kedvenc WARC sávjaimat is.  Mivel az adott telepítési helyen 21 – en nem tudtam kihangolni, így a betáppontba bekötöttem egy negyedhullámú vezetéket és mint   ” párhuzamos ” sugárzót a vertikáltól  eltartva közel függõlegesen rögzítettem. A sok JA és W/K összeköttetés bizonyította az elgondolás helyességét. A 14 méter hosszú RG 58 kábel bõven beért a konyhába, a készülékig.
A szállásunk 30 méterre volt a tengertõl, csak egy közúton kellett átmenni a fürdéshez. A part homokos, sekély volt, kiváló hely kisgyermekeseknek is.
Több kirándulást tettünk a változatos domborzatú szigeten ( Knossos, Agia Nicolaos, Ieapetra, Matala , Rethymno stb ), fürödtünk a líbiai tengerben is, valamint egynapos hajókirándulást tettünk a csodálatos Santorini szigetre. A szombati hetivásárt is megnéztük Iraklionban ( a kikötõ mellett lezárnak egy utcát ).
A rengeteg ismert és ismeretlen gyümölcs és zöldségféle mellett a tengeri herkentyûk és halak is kaphatóak voltak, valamint az ilyen helyeken szokásos bóvlitömeg. ( ing,gatya, szõnyeg stb ) Heti gyümölcs és zöldségkészletünk mellett vásároltam két kisebb polipot is, melyeket elõfõzés és sütés után jóízûen elfogyasztottam. A piac forgatagában találkoztam ON4CJE amatõrtársunkkal, aki kézi URH készüléket hozott csak SV9-be , mivel CEPT 2 –es engedélye van. Elcsodálkozott, hogy másfél nap alatt már 500 összeköttetésem volt.
A vártnál többen hívtak, idõnként igen jó pile-up – jaim voltak, up-pal dolgozva sokszor még felettem 3 kc-val is hívtak , igaz fõleg EU ( rengeteg DL, SP, OK stb ), de azért szép számmal vannak DX-ek is.  ( JA, W/K, ZL, VK, KL7, P4,ZS, PY, LU stb ). Nagyon örültem a sok magyar összeköttetésnek is. ( 87 db magyar összeköttetés ebbõl 65 db
különbözõ hívójel.)
A forgalmazási kultúra EU – ban sajnos nem a legjobb, példát vehetnénk a japánokról. A   ” szokásos ” fegyelmezetlen,  a kifejezett részhívójel kérés esetén is mindig közbehívó állomások ( EA, I , ÚT stb )  nehezítették a gyors, operatív forgalmazást, na meg azok, akik azt hiszik, hogy ilyenkor is minimum háromszor le kell adni mindkét hívójelet minden egyes periódusban. Volt ilyen HA állomás is !!!
Mindezek ellenére is élvezetes rádiózásban volt részem, ezt bizonyítja a 3000 összeköttetés is, melyek döntõ hányadát távírón létesítettem. Az összeköttetéseket hagyományos módon, kézzel, papírra rögzítettem, nem vittem notebookot.
Az én tapasztalatom szerint a rádiózást és a családi nyaralást  a családi béke veszélyeztetése nélkül jól össze lehet kötni. Jut idõ fürdésre, kirándulásra, sörözésre és minden egyébre a rádiózás mellett is.  Én fõleg a késõ esti és a kora reggeli órákban rádióztam, hogy a nappali közös programokra együtt tudjunk elmenni. ( Mottó: Tolerancia ! ) Nincs szükség túl sok technikai felszerelésre, mert a cél nem világverseny megnyerése, hanem egy kellemes QSO-zás. Elegendõ az alapkészülék, mert a különleges ( fõleg IOTA-s ) hívójelre mindig sorbanállnak. Antennát lehetõleg egyszerût, könnyen telepíthetõt vigyünk, mert az apartmanházakban, hotelekben a legritkábban találunk ideális antennatelepítési lehetõségeket. E témában javaslom elolvasni HA0HW cikkeit (
Korfu special, Pecabot GP stb.), Laci már a világ sok részérõl dolgozott párhuzamos dipoljaival és pecabotra kivitelezett  egysávos GP-jeivel.
Ilyenkor nagyon jó szolgálatot tesz egy kisméretû antennahangoló, mely segítségével még az igen kompromisszumos antennákat is megfelelõen le tudjuk illeszteni.